info@ontdekdegeit.nl
info@ontdekdegeit.nl

Wim Brilman

Directeur CBM (coöperatieve belangenvereniging melkgeitenhouderij)

“De Nederlandse know-how mentaliteit wordt gewaardeerd in het buitenland”

CBM is geen zuivelaar en ook geen geitenboerderij. CBM is een coöperatie van geitenhouders die zich inzet voor haar leden. Dat doen we door – in een vrije markt met veel prijsschommelingen – te streven naar een hoge en stabiele geitenmelkprijs en een lage kostprijs, zodat de leden geitenhouders een stabiel inkomen hebben.”

NEDERLANDSE KWALITEIT

“De circa 85 Nederlandse geitenhouders die lid zijn van CBM zorgen samen voor heel wat (BGA erkende) geitenmelk. Deze melk wordt voornamelijk verkocht aan FrieslandCampina. Zij maken hier vervolgens geitenkaas van, dat over de hele wereld wordt verkocht.”

“Alle CBM-geitenhouders zijn sinds 30 maart VLOG gecertificeerd. Dit houdt in dat het voer dat de geit eet, niet genetisch gemodificeerd is. Naar verwachting zullen alle Nederlandse geitenhouders per 1 januari 2019 VLOG gecertificeerd zijn.”

“Door de korte lijnen en het snelle handelen zorgen we in Nederland voor een hoge kwaliteit geitenmelk, die goed verwerkbaar is en milder van smaak. Die Nederlandse know-how mentaliteit wordt erg gewaardeerd in het buitenland.”

EEN AAIBAAR PRODUCT

“Voor de consument brengen geiten een bepaalde aaibaarheid met zich mee. De consument associeert de geitenkaas misschien met de geiten van de kinderboerderij. Dit kinderboerderij-gevoel is positief, maar het beeld komt niet helemaal overeen met melkgeiten. Melkgeiten zie je, anders dan koeien, niet in de wei. Daarom is het belangrijk dat de geitensector transparanter wordt voor de consument. Deze transparantie is een kans voor de sector.”

“Geitenkaas brengt iets speciaals met zich mee. Het is een luxe product dat op een ander moment wordt gegeten dan bijvoorbeeld koekaas. Geitenkaas wordt niet maar zo als broodbeleg gebruikt. Je ziet wel dat het geitenmelk steeds vaker op kinderdagverblijven wordt gedronken. Koemelkallergie komt steeds meer voor, en de consument ziet geitenmelk steeds vaker als alternatief. Dit komt omdat sommigen een minder opgeblazen gevoel ervaren na consumptie van geitenmelk. En, door mond-tot-mondreclame groeit zo de geitenmelk consumptie.”

DE ZUIVELAARS

Saskia van der Meer

Jan Dijkstra

Jan Dijkstra

JOS STEVENS

Wim Brilman